actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Woordtennis

Doel: feitenkennis herhalen
Groepssamenstelling: tweetallen, eventueel groepjes van drie of vier
Voorbereiding: werkblad ontwerpen met begrippen zoals: woordjes, begrippen, termen, jaartallen, plaatsnamen, bekende namen etc. 

Werkwijze 
Leerling 1 noemt een begrip van het werkblad. Leerling 2 licht het genoemde begrip toe (geeft de vertaling, gebeurtenis uit dat jaar, juiste definitie, plaatsnaam etc.). Leerling 2 noemt een volgend begrip. Op zijn beurt licht leerling 1 dit begrip toe. Enzovoort. 
Op deze manier worden beide leerlingen overhoord en leren zij van elkaar. 

 

 

© 2017 - 2018 Tara Nagel