actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

VIS-model

Wanneer er wordt gewerkt in groepen, treden de principes van het groepsproces in zijn werking. Dit is zeker het geval wanneer er wordt gewerkt met gevarieerde en nieuwe groepen binnen de klas. De principes van het groepsproces tijdens samenwerkingen worden samengevat in het VIS-model. 

V. Veiligheid. Dit is een voorwaarde voor leerlingen om daadwerkelijk invloed te kunnen uitoefenen binnen een groep en deel te nemen aan het leerproces. 
I. Invloed. Als er aan de voorwaarde van veiligheid wordt voldaan dan ervaren de leerlingen dat zij invloed kunnen uitoefenen. Op deze manier ontstaat er ruimte voor erkenning van elkaars persoonlijke kwaliteiten en voor ieders bijdrage. 
                                                                                                                                                    S. Samenwerking. Wanneer deze twee fases zijn doorlopen kan er een                                                                                                                                                                  succesvolle samenwerking ontstaan. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel