actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Twee voor twaalf

Doel: begrippen/feitenkennis testen
Groepssamenstelling: klassikaal, individueel of in teams van twee
Voorbereiding: 12 vragen maken over een bepaald onderwerp. De beginletters van de antwoorden moeten samen een woord vormen dat met het lesonderwerp te maken heeft. Werkblad kopiëren (zie onderstaand document).

Werkwijze
Het spel wordt individueel gespeeld of in tweetallen. De docent stelt de eerste van de twaalf vragen. Op het werkblad vult de leerling het antwoord in en noteert de eerste letter van het antwoord in de aparte kolom. Als de leerling niet zeker is van het antwoord dan vult hij of zij voorlopig een vraagteken in. Nadat de twaalf vragen zijn gesteld, staan er twaalf letters in de horizontale kolom. Deze staat nog niet in de juiste volgorde. De leerlingen moet dit woord proberen te vinden met als enige aanwijzing dat het woord iets met het behandelde lesonderwerp te maken heeft. Wanneer de leerlingen niet uit het lange woord komen, dan kan de docent om de zoveel tijd                                                                                                                                                       aangeven waar in de kolom een bepaalde letter hoort te staan. Wie het woord het                                                                                                                                                 eerste raadt, is de winnaar. Wanneer een leerling of tweetal het verkeerde antwoord                                                                                                                                               geeft, dan mag er niet meer mee worden gedaan. 

 

 

 

Werkblad Twee-voor-twaalf
Word – 11,8 KB 677 downloads
Download
© 2017 - 2018 Tara Nagel