actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Taboe

Doel: begrippen oefenen en herhalen, op verschillende manieren proberen uit te leggen
Groepssamenstelling: klassikaal, teams van twee of vier
Voorbereiding: voldoende kaartjes met begrippen en taboewoorden ontwerpen

Werkwijze
Vorm groepen van twee of vier leerlingen. De teams spelen tegen elkaar. Een lid van het team krijgt een kaart met begrippen en een aantal taboewoorden. De leerling beschrijft het begrip voor zijn teamgenoten. Hierbij mogen de taboewoorden, die onder het begrip staan, niet gebruikt worden. Elk goed antwoord is één punt waard. Een leerling van het andere team staat achter de leerling die het begrip uitlegt en zorgt ervoor dat de taboewoorden niet gebruikt worden. Wordt er toch een taboewoord of wordt het begrip zelf benoemd? Dan gaan het te winnen punt naar het andere team. 

            



Variatiemogelijkheden
- Geef de leerlingen een tijdslimiet. Binnen een bepaalde tijd moet het juiste antwoord geraden worden. Gebeurt dit niet, dan is het punt voor de tegenstander. 
- Leerlingen kunnen ook zelf taboekaarten maken.


Filmpje werkvorm 'Taboe'
Competitie
wedstijd
sport
winnen
© 2017 - 2018 Tara Nagel