Taboe
Doel: begrippen oefenen en herhalen, op verschillende manieren proberen uit te leggen
Groepssamenstelling: klassikaal, teams van twee of vier
Voorbereiding: voldoende kaartjes met begrippen en taboewoorden ontwerpen
Werkwijze
Vorm groepen van twee of vier leerlingen. De teams spelen tegen elkaar. Een lid van het team krijgt een kaart met begrippen en een aantal taboewoorden. De leerling beschrijft het begrip voor zijn teamgenoten. Hierbij mogen de taboewoorden, die onder het begrip staan, niet gebruikt worden. Elk goed antwoord is één punt waard. Een leerling van het andere team staat achter de leerling die het begrip uitlegt en zorgt ervoor dat de taboewoorden niet gebruikt worden. Wordt er toch een taboewoord of wordt het begrip zelf benoemd? Dan gaan het te winnen punt naar het andere team.
Variatiemogelijkheden
- Geef de leerlingen een tijdslimiet. Binnen een bepaalde tijd moet het juiste antwoord geraden worden. Gebeurt dit niet, dan is het punt voor de tegenstander.
- Leerlingen kunnen ook zelf taboekaarten maken.
Competitie |
---|
wedstijd |
sport |
winnen |