actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Rug aan rug

Doel: begrippen begrijpen, begrippen omschrijven en hierdoor beter begrijpen en beter laten beklijven
Groepssamenstelling: tweetallen
Voorbereiding: begrippenkaartjes en bijpassende omschrijvingen of bijpassende tekeningen of schema's maken

Werkwijze
Twee leerlingen gaan met hun ruggen naar elkaar toe zitten. Leerling 1 heeft een lijst met begrippen en leerling 2 heeft een lijst met omschrijvingen, schema's of tekeningen. 
Leerling 2 beschrijft aan leerling 1 wat hij of zij ziet of leest. Leerling 1 probeert zo snel mogelijk te raden welk begrip bij het verhaal van leerling 2 pas. Het is de bedoeling om zoveel mogelijke juiste combinaties te vinden. 

Variatiemogelijkheden
- Om de werkvorm moeilijker te maken kunnen begrippen en schema's door elkaar worden aangeboden. 
- Tevens kan er een bepaalde tijd om het juiste begrip te raden worden opgelegd. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel