Placematmethode

Doel: meningen en argumenten geven over een bepaald onderwerp, voorkennis activeren, aanwezige kennis inventariseren
Groepssamenstelling: viertallen 
Voorbereiding: A3-vellen kopiëren (zie onderstaand werkblad) of laten tekenen

Werkwijze 1
- Iedere groep krijgt een A3-vel waarop het figuur zoals de afbeelding (links) staat.
- In het middelste vak staat de opdracht, leerlingen moeten bijvoorbeeld associaties, verschillende gezichtspunten of verschillende oorzaken van een bepaalde gebeurtenis benoemen. 
- Elk lid van de groep krijgt een eigen kleur viltstift en maakt in zijn of haar eigen vak de opdracht. 
- Tenslotte licht iedere leerling zijn of haar antwoord toe voor de rest van de groep. 

Werkwijze 2 
- Iedere groep krijgt een A3-vel waarop het figuur zoals de afbeelding (hierboven) staat. 
De opdracht wordt nu mondeling, via een apart stencil of via het digi-bord gegeven. 
- De groepsleden schrijven individueel, met een eigen kleur stift, hun bevindingen op in hun eigen vak. 
- Na overleg schrijven de groepsleden hun eindantwoord (de beste opties) op in het middelste vak. 
- De bevindingen van alle groepsleden worden opgehangen in de klas en samen doorgenomen. 

Werkwijze 3
- Iedere groep krijgt een A3-vel waarop het figuur zoals de afbeelding (hierboven) staat. 
- In het middelste vak staat een stelling. 
- Iedere leerling schrijft in zijn of haar vak, met een eigen kleur stift, een standpunt met bijbehorende argumenten. 
- De leerlingen nemen elkaars standpunten door en voeren een discussie. Zij formuleren samen een groepsstandpunt en deze wordt in het middelste vak genoteerd. 
- De groepsresultaten worden opgehangen in de klas en samen doorgenomen. Op deze manier kan er nog een klassikale discussie gevoerd worden. Ook kan er gekeken worden naar bepaalde overeenkomsten en verschillen binnen de resultaten. 


Werkblad placemat
Word – 14,0 KB 950 downloads