actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Per seconde wijzer

Doel: lesstof herhalen of oefenen
Groepssamenstelling: tweetallen
Voorbereiding: maak een lijst met 9 begrippen/woordjes over een bepaald onderwerp. Zorg ervoor dat er nog tenminste 9 begrippen bij gezocht kunnen worden. 

De quiz 'Per seconde wijzer' is jarenlang op televisie geweest. In deze quiz koppelen de deelnemers steeds negen begrippen, foto's, woorden of namen aan een bijbehorende omschrijving. Om door te gaan naar de volgende ronde moeten de tweetallen minimaal 6 begrippen goed gekoppeld hebben binnen een bepaalde tijd (2 minuten). Op Youtube zijn nog veel fragmenten te vinden van deze quiz. 

Werkwijze
- Maak een lijst met 9 begrippen over een bepaald onderwerp.
- De leerlingen werken in tweetallen. Leerling A maakt negen goede, korte omschrijvingen van een gegeven lijst van begrippen rondom een bepaald onderwerp. Leerling B zoekt voor ditzelfde onderwerp ondertussen negen andere begrippen op met een bijbehorende omschrijving. Deze begrippen en omschrijvingen worden op aparte kaarten genoteerd. 
- Het spel kan nu echt beginnen. Leerling A geeft steeds de omschrijving van zijn/haar begrippen op de lijst                                                                                                                   en leerling B benoemt het bijbehorende begrip. Dit herhaalt zich voor de andere reeks, maar nu geeft                                                                                                                             leerling B steeds de omschrijving en benoemt leerling A het bijbehorende begrip.

Variatiemogelijkheden
- Deze werkvorm kan moeilijker gemaakt worden door begrippen uit voorgaande hoofdstukken bij het spel te betrekken. 
- Als de tweetallen de tijd van beide sessies opneemt, dan kan er een winnaar worden aangewezen. 

 

 

© 2017 - 2018 Tara Nagel