Kwartet

Doel: begrippen oefenen en/of herhalen
Groepssamenstelling: groepjes van drie of meer
Voorbereiding: kwartetspel ontwerpen of educatief kwartetspel meenemen 

 

Werkwijze
Maak een kwartetspel van minimaal 40 kaarten met 10 kwartetten over een bepaald onderwerp. Het is belangrijk dat de vier kaarten die samen een kwartet vormen duidelijk bij elkaar horen. De leerlingen kunnen deze werkvorm ook goed zelf voorbereiden door in verschillende groepen een kwartet te ontwerpen. Hierbij worden zij ook gestimuleerd om over de lesstof na te denken en      sleutelbegrippen te ordenen. In het onderstaande filmpje is te zien hoe dit kan worden toegepast. 
                                                                  Als het kwartetspel klaar is, kunnen de leerlingen het spel spelen. Per groepje wordt één leerling aangesteld als toeziend oog: de                                                                      scheidsrechter. De leerling met de meeste kwartetten is uiteindelijk de winnaar. 
Variatiemogelijkheden
- De kaart mag alleen worden gegeven als er door een speler de juiste omschrijving wordt gegeven van het begrip. 
- De kaart mag alleen worden gegeven als de speler het tegenovergestelde begrip noemt in plaats van het begrip op de kaart.