actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Hoekdiscussie

Doel: meningen en argumenten uitwisselen 
Groepssamenstelling: individueel, tweetallen en klassikaal
Voorbereiding: hoeken creëren 

Werkwijze
- In de klas worden vier hoeken gecreëerd die staan voor vier reacties op een bepaalde stelling. Een voorbeeld kan zijn: helemaal mee eens, een beetje mee eens, een beetje mee oneens en helemaal mee oneens. 
- De docent geeft een stelling. Iedere leerling schrijft individueel zijn beargumenteerde mening op papier en loopt naar de hoek die bij deze mening past. 
- De leerlingen vormen duo's in de hoek en vertellen elkaar waarom ze een bepaalde mening hebben. Eventueel doen ze dit nogmaals in viertallen. Aan het einde van de ronde moet iedere leerling de belangrijkste argumenten van die hoek kennen. 
- De docent wijst een willekeurige leerling uit elke hoek aan die de meningen en argumenten van de betreffende hoek weergeeft. Nu kunnen de leerlingen uit de hoeken met elkaar in discussie gaan, waarbij de discussiërende leerlingen in het midden van de klas gaan staan. 
- Wanneer een leerling door de argumenten van een andere hoek wordt overtuigd, dan mag hij of zij 'overlopen'. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel