actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Flashcards

Doel: begrippen herhalen, controleren of begrippen begrepen zijn en misconcepties opsporen
Groepssamenstelling: klassikaal
Voorbereiding: sets kaarten met steeds een begrip over een onderwerp 

Werkwijze
De leerlingen hebben allemaal een aantal kaarten. Op iedere kaart staat een begrip over het onderwerp van de les. De docent vertelt of stelt vragen over dit onderwerp. De leerlingen houden de kaart met het begrip omhoog dat van toepassing is op hetgeen wat verteld of gevraagd wordt. Op deze manier kan de docent inzichtelijk krijgen welke begrippen goed of minder goed worden begrepen. 


Variatiemogelijkheden
- De leerlingen hun waardering of kennis ook uiten aan de hand van groene, rode en oranje kaarten                                                                                                                                 waarop 'juist', 'onjuist' en ik 'weet het niet' of 'eens', 'niet eens' en 'weet het niet' staan. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel