actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Filteren

Doel: belangrijke elementen, kerndelen en sleutelbegrippen uit een tekst halen, ordenen of classificeren van begrippen
Groepssamenstelling: individueel, twee- of drietallen
Voorbereiding: eventueel: leeg format begrippenlijst aanreiken


Werkwijze
- De leerlingen krijgen een stuk tekst te lezen en zoeken zelfstandig de belangrijke woorden uit de informatiebron. 
- In groepjes bespreken de leerlingen de begrippen en samen bepalen zij welke woorden de echte sleutelbegrippen uit de informatiebron vormen. Van de gekozen begrippen maken de leerlingen een woordenlijst. Om de individuele aanspreekbaarheid te vergroten, moet duidelijk worden gemaakt dat iedere leerlingen binnen een groepjes moet kunnen onderbouwen waarom er voor de woorden in de lijst is gekozen. 
                                                                                           - Tenslotte worden de woordenlijsten van alle groepen klassikaal besproken. Op deze manier worden de begrippen                                                                                              voor de laatste keer 'gefilterd' en ontstaat er een begrippenlijst met sleutelbegrippen. 

 

 

© 2017 - 2018 Tara Nagel