Expertgroepjes

Doel: met gedeelde informatie een complexe opdracht uitvoeren
Groepssamenstelling: groepjes (aantal varieert naar complexiteit) 
Voorbereiding: lesstof verdelen, deelvragen of deelopdrachten voorbereiden


Deze werkvorm is zeer geschikt als er veel informatie moet worden verwerkt en er een behoorlijk ingewikkelde opdracht is gegeven. 

Werkwijze
- Er is een centrale vraag of opdracht die meestal door de docent wordt gesteld. De docent verdeelt deze complexe opdracht in deelvragen, deelopdrachten of deelonderwerpen voor een aantal groepjes binnen de klas. 
- De individuele leden van elke groep beantwoorden hun eigen deelvragen, deelopdracht of onderzoeken hun eigen deelonderwerp. Zij worden op deze manier expert van dit bepaalde onderdeel binnen hun groepje. 
- De expert presenteert zijn/haar kennis aan de andere leden van de groep. Dit herhaalt zich voor de andere experts. Hierna is de hele groep expert geworden voor de gehele opdracht. De docent controleert door willekeurige leden van                                                                                                    verschillende groepjes vragen te stellen. 

Variatiemogelijkheid
Een variant op bovenstaande werkwijze is mogelijk door alle groepsleden die hetzelfde deel van een opdracht onderzoeken samen te laten werken. Deze groepsleden gaan dan als expert van dit onderdeel bij elkaar zitten en onderzoeken een bepaalde deelvraag, deelopdracht of deelonderwerp. Zij komen gezamenlijk tot een uitkomst en gaan daarna weer in hun eigen basisgroep (gemengd) zitten waarna de uitwisseling weer op gang komt.