actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Duo's checken

Doel: leerlingen controleren antwoorden op vragen en leerlingen zijn eindverantwoordelijk 
Groepssamenstelling: individueel - tweetallen - klassikaal 
Voorbereiding: -

Deze werkvorm is zeer geschikt als je als docent snel de antwoorden wil controleren waarbij maar één antwoord goed is. Bijvoorbeeld meerkeuzevragen of uitwerkingen van eenduidige begrippen of oefensommen.

Werkwijze:
1. De eerste stap is individueel. Elke leerling voert de opdracht of opdrachten individueel uit. 
2. De tweede stap wordt uitgevoerd in duo's. Elke leerling vergelijkt zijn/haar antwoord(en) met die van een andere leerling. Mochten er verschillen zijn in hun antwoorden dan wordt er gezamenlijk gezocht naar het juiste antwoord. 
                                                               3. Eventueel vindt deze stap nog eens plaats met een ander duo. 
                                                               4. De laatste stap, de check-in-de-klas. Hierbij worden worden klassikaal de vragen beantwoord waarover de duo's geen                                                                                       overeenstemming hebben gevonden. 

 

 

© 2017 - 2018 Tara Nagel