actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Drie stappen interview

Doel: interactie over een bepaald onderwerp tussen leerlingen bevorderen, goed luisteren bevorderen. 
Groepssamenstelling: viertallen 
Voorbereiding: lesstof en vragen per groep verdelen


Werkwijze
- Er worden eerst viertallen gevormd. Binnen elke groep worden de leerlingen genummerd als A, B, C en D. Hierna wordt de vraag of opdracht aan de groepen gesteld. Dit kan een meningsvormende vraag zijn, maar ook een vraag over de behandelde leerstof. 
- Binnen het viertal gaan de leerlingen elkaar interviewen. Leerling A ondervraagt leerling B en leerling C ondervraagt leerling D. Hierna wordt het omgekeerde gedaan. Leerling B ondervraagt hierbij leerling A en leerling D doet dit bij leerling C. 
                                                                                                              - Binnen de volgende stap geeft leerling A weer wat leerling B heeft gezegd en andersom. Leerling C                                                                                                                      en D doen hetzelfde. 
                                                                                                                - Ten slotte vindt een rapportage plaats waarna eventueel een klassendiscussie kan plaatsvinden. 

Deze werkvorm kan heel nuttig zijn als je wilt dat leerlingen bepaalde vaardigheden van elkaar leren. Een voorbeeld zou kunnen zijn dat leerlingen elkaar bevragen over de manier waarop zij een bepaald proefwerk hebben voorbereid. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel