actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Denken-delen-uitwisselen

Doel: samen nadenken over een begrip of antwoord
Groepssamenstelling: eerst individueel, dan in tweetallen en tenslotte klassikaal 
Voorbereiding: - 


Werkwijze
1. Denken: dit gebeurt individueel. Een leerling gaat zelfstandig aan de slag met een bepaalde vraag, som, opdracht of begrip. 
2. Delen: in tweetallen. De leerlingen vertellen aan elkaar wat hun antwoord, aanpak of oplossing is. Ze kunnen zaken met elkaar vergelijken en eventueel hun oplossing of antwoord bijstellen. 
3. Uitwisselen: klassikaal. De docent wijst verschillende leerlingen aan op hun antwoord te geven of hun oplossing op het bord te noteren. Aan de andere leerlingen wordt regelmatig om commentaar gevraagd. 

 

Digitale tools
- Via de site of de app van Socrative (https://www.socrative.com/) kan er klassikaal gestemd worden of een klassikale discussie worden gestart.
- De site of de app van Menimeter (https://www.mentimeter.com/)  biedt deze mogelijkheden ook, teven kunnen er via dit programma gemakkelijk antwoorden uit de klas worden verzameld. 

 

 

© 2017 - 2018 Tara Nagel