actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

De leerling aan zet


Doel: individuele aanspreekbaarheid vergoten, verdieping lesstof, leren uitleggen aan elkaar 

Groepssamenstelling: individueel en klassikaal/groepjes 
Voorbereiding: begeleiden leerlingen 


Werkwijze 
Een leerling of een groepje leerlingen krijgt de opdracht om de volgende les of een week later, met begeleiding van de docent, een klassikale uitleg te geven over een bepaald onderwerp. Dit kan klassikaal, maar ook ik kleinere groepen. Op deze manier krijgen de leerlingen verantwoordelijkheid over een deel van de les. 
Belangrijk is om in een nabespreking na te gaan of er nog zaken aangevuld moeten worden. 



Variatiemogelijkheden

Een leerling kan ook bijdragen aan een lesvoorbereiding door bijvoorbeeld een passend instructiefilmpje te zoeken of te maken over de lesstof.
Via Screencastomatic (www.screencastomatic.com) kunnen leerlingen gemakkelijk een filmpje opnemen, monteren en delen. Ook kunnen leerlingen een geschikt artikel of een ander bron zoeken bij een bepaald onderdeel van de lesstof. De bron kan hierbij kort worden gepresenteerd in de klas. Daarnaast kunnen de leerlingen actief aan de slag gaan met de lesstof door hen als huiswerk hier een quiz of een ander spel te laten maken. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld zelf een quiz via Kahoot! (https://create.kahoot.it/login) maken.

© 2017 - 2018 Tara Nagel