De leerling aan zet


Doel: individuele aanspreekbaarheid vergoten, verdieping lesstof, leren uitleggen aan elkaar 

Groepssamenstelling: individueel en klassikaal/groepjes 
Voorbereiding: begeleiden leerlingen 


Werkwijze 
Een leerling of een groepje leerlingen krijgt de opdracht om de volgende les of een week later, met begeleiding van de docent, een klassikale uitleg te geven over een bepaald onderwerp. Dit kan klassikaal, maar ook ik kleinere groepen. Op deze manier krijgen de leerlingen verantwoordelijkheid over een deel van de les. 
Belangrijk is om in een nabespreking na te gaan of er nog zaken aangevuld moeten worden. 



Variatiemogelijkheden

Een leerling kan ook bijdragen aan een lesvoorbereiding door bijvoorbeeld een passend instructiefilmpje te zoeken of te maken over de lesstof.
Via Screencastomatic (www.screencastomatic.com) kunnen leerlingen gemakkelijk een filmpje opnemen, monteren en delen. Ook kunnen leerlingen een geschikt artikel of een ander bron zoeken bij een bepaald onderdeel van de lesstof. De bron kan hierbij kort worden gepresenteerd in de klas. Daarnaast kunnen de leerlingen actief aan de slag gaan met de lesstof door hen als huiswerk hier een quiz of een ander spel te laten maken. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld zelf een quiz via Kahoot! (https://create.kahoot.it/login) maken.