actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Cirkelspel

Doel: begrippen oefenen/herhalen of woordjes oefenen 
Groepssamenstelling: groep van ongeveer 10 leerlingen
Voorbereidingen: zachte bal meenemen

Werkwijze 
- Ongeveer 10 leerlingen gaan in een cirkel staan. 
- Eén leerling uit de groep wordt benoemd als teller/scheidsrechter en een andere leerling start met de bal. 
- Van te voren is aan de groep verteld over welk onderwerp het gaat. De leerling met de bal roept een bepaald begrip of woordje en gooit de bal naar een ander in de groep. Deze leerling benoemt de juiste definitie van het begrip of vertaling van het woordje. Dezelfde leerling benoemt een nieuw begrip/woordje en gooit de bal weer door. De teller houdt bij hoeveel begrippen er goed worden uitgelegd en grijpt in wanneer er begrippen of woordjes dubbel worden gebruikt. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel