actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Bingo

Doel: voorkennis activeren, lesstof herhalen
Groepssamenstelling; individueel, klassikaal 
Voorbereiding: bingokaarten maken, vragen bedenken bij de woorden op de bingokaarten

Werkwijze
- Maak bingokaarten met 12 tot 25 vakjes. Schrijf in de vakjes woorden, begrippen, definities, jaartallen etc. 
- Elke leerling kan dezelfde bingokaart krijgen, maar door verschillende kaarten uit te geven zal de actieve bijdrage vergroot worden. 
- De docent stelt de vragen en de leerlingen strepen de goede antwoorden op de kaart af. 
- Degene die als eerst een volle rij, kolom of gehele kaart heeft roept: 'Bingo'. 
- Controleer of de juiste antwoorden zijn weggestreept. 

 

Variatiemogelijkheid
Laat de leerlingen zelf een bingokaart maken aan de hand van een vaste woorden- of begrippenlijst. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel