actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Badges

Doel: begrippen/kennis toepassen, herhalen, ordenen en in context plaatsen
Groepssamenstelling: klassikaal 

Voorbereiding: badges of kaartjes maken

Werkwijze
Bij binnenkomst in het lokaal krijgt iedere leerling een badge of een kaartje met daarop bijvoorbeeld één of meerdere letters, jaartallen, oorzaken en gevolgen, plaatsnamen of een chemisch element. De klas krijgt dan verschillende opdrachten om deze zaken te groeperen of op volgorde te plaatsen. Zo moeten de leerlingen bijvoorbeeld samen een bepaald of een zo lang mogelijk woord vormen, een tijdbalk vormen, op een bepaalde volgorde gaan staan etc. 
Daarnaast kunnen de leerlingen opzoek gaan naar onderscheidende elementen binnen hun badge of kaartje. De docent kan vragen stellen om de leerlingen in groepjes te laten opstellen. Belangrijk hierbij is om de leerlingen te laten benoemen waarom zij bij elkaar horen. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel