Werken in teams
Ebbens en Ettekhoven (2014) stellen dat leerlingen een actievere bijdrage kunnen leveren wanneer zij samenwerkend leren. Het is van belang dat leerlingen niet alleen bij elkaar zitten tijdens een samenwerking, maar dat zij afhankelijk zijn van elkaar. Er moet ruimte zijn voor voldoende interactie en er moet sprake zijn van een individuele verantwoordelijkheid voor ieder groepslid. Deze verantwoordelijkheid kan worden vergroot door gebruik te maken van verschillende groepsrollen.
Groepsrollen
Leerlingen kunnen tijdens groepswerk bepaalde taken toebedeeld krijgen. Op deze manier worden alle groepsleden verantwoordelijk gemaakt voor een bepaalde taak/taken of een bepaalde bijdrage(n). De individuele aanspreekbaarheid zal hierdoor toenemen. De bijdrage van de groepsleden kan hierdoor worden gestimuleerd en de kans dat leerlingen 'meeliften' op de inspanningen van andere groepsleden wordt hierdoor aanmerkelijker kleiner (Hattie, 2017).
Voorbeeldrollen | Voorbeeldtaken |
---|---|
schrijver | schrijft en noteert |
organisator | verdeelt de werkzaamheden over de groepsleden |
vrager | mag als enige de docent om hulp vragen |
materiaalchef | brengt en haalt de benodigde materialen |
tijdbewaker | houdt een logboek bij, houdt bij hoe lang men over onderdelen mag doen |
controleur | gaat na of iedereen zijn taken begrijpt en uitvoert |
scheidsrechter | beslist bij meningsverschillen |
opzoeker | mag als enige naslagwerken raadplegen |
criticus | mag als enige lastige vragen stellen |
rekenaar | beheert en hanteert de rekenmachine, controleert antwoorden |
uitvoerder | mag als enige praktische handelingen uitvoeren |
informant | mag als enige naar andere groepen lopen om antwoorden uit te wisselen |