Duo-opdrachten
Ebbens en Ettekhoven (2014) stellen dat leerlingen een actievere bijdrage kunnen leveren wanneer zij samenwerkend leren. Het is van belang dat leerlingen niet alleen bij elkaar zitten tijdens een samenwerking, maar dat zij afhankelijk zijn van elkaar. Er moet ruimte zijn voor voldoende interactie en er moet sprake zijn van een individuele verantwoordelijkheid voor ieder groepslid. Deze verantwoordelijkheid kan worden vergroot door gebruik te maken van verschillende taken binnen een samenwerking. 

Werken in tweetallen
- Zorg voor een gelijkheid in aandeel wat betreft de bijdrage van beide leerlingen binnen een opdracht.
- Maak de individuele bijdrage van leerlingen binnen een opdracht zichtbaar door hen met verschillende kleuren te laten werken.
- Laat de leerlingen weten dat een 'controlemoment' willekeurig wordt gekozen en dat alle groepsleden moeten kunnen reageren.

 

Voorbeeldrollen Voorbeeldtaken
schrijver schrijft en noteert
organisator verdeelt de werkzaamheden over de groepsleden
vrager mag als enige de docent om hulp vragen
materiaalchef brengt en haalt de benodigde materialen
tijdbewaker houdt een logboek bij, houdt bij hoe lang men over onderdelen mag doen
controleur gaat na of iedereen zijn taken begrijpt en uitvoert
scheidsrechter beslist bij meningsverschillen
opzoeker mag als enige naslagwerken raadplegen
criticus mag als enige lastige vragen stellen
rekenaar beheert en hanteert de rekenmachine, controleert antwoorden
uitvoerder mag als enige praktische handelingen uitvoeren
informant mag als enige naar andere groepen lopen om antwoorden uit te wisselen