Duo-opdrachten
Ebbens en Ettekhoven (2014) stellen dat leerlingen een actievere bijdrage kunnen leveren wanneer zij samenwerkend leren. Het is van belang dat leerlingen niet alleen bij elkaar zitten tijdens een samenwerking, maar dat zij afhankelijk zijn van elkaar. Er moet ruimte zijn voor voldoende interactie en er moet sprake zijn van een individuele verantwoordelijkheid voor ieder groepslid. Deze verantwoordelijkheid kan worden vergroot door gebruik te maken van verschillende taken binnen een samenwerking.
Werken in tweetallen
- Zorg voor een gelijkheid in aandeel wat betreft de bijdrage van beide leerlingen binnen een opdracht.
- Maak de individuele bijdrage van leerlingen binnen een opdracht zichtbaar door hen met verschillende kleuren te laten werken.
- Laat de leerlingen weten dat een 'controlemoment' willekeurig wordt gekozen en dat alle groepsleden moeten kunnen reageren.
Voorbeeldrollen | Voorbeeldtaken |
---|---|
schrijver | schrijft en noteert |
organisator | verdeelt de werkzaamheden over de groepsleden |
vrager | mag als enige de docent om hulp vragen |
materiaalchef | brengt en haalt de benodigde materialen |
tijdbewaker | houdt een logboek bij, houdt bij hoe lang men over onderdelen mag doen |
controleur | gaat na of iedereen zijn taken begrijpt en uitvoert |
scheidsrechter | beslist bij meningsverschillen |
opzoeker | mag als enige naslagwerken raadplegen |
criticus | mag als enige lastige vragen stellen |
rekenaar | beheert en hanteert de rekenmachine, controleert antwoorden |
uitvoerder | mag als enige praktische handelingen uitvoeren |
informant | mag als enige naar andere groepen lopen om antwoorden uit te wisselen |