actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist

Doel: een les, lesstof, opdracht of onderwerp kort evalueren
Groepssamenstelling: indivudueel
Voorbereiding: kaartjes/papier meenemen

Werkwijze
Op drie kaartjes schrijven de leerlingen een aantal zaken. Het eerste kaartje staat voor de vuilniszak. Hier schrijven leerlingen op wat hen is tegengevallen of iets wat er niet is gelukt tijdens een les of een project. Hetgeen wat opgeschreven wordt willen                                                                                                                                                                                        ze liever zo snel mogelijk vergeten, dit mag de vuilniszak in. Op                                                                                                                                                                                         het tweede kaartje wordt iets opgeschreven wat een leerling                                                                                                                                                                                             heeft bijgeleerd en wat mee gaat helpen in bijvoorbeeld het                                                                                                                                                                                               leren van de rest van het hoofdstuk. Dit gaat mee in de                                                                                                                                                                                                     reiskoffer. Ten slotte noteren de leerlingen het meest positieve                                                                                                                                                                                           of succesvolle moment tijdens een les of project. Dit kaartje mag                                                                                                                                                                                       de schatkist in. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel