actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Evalueren: dobbelen

Doel: een les, lesstof, opdracht of onderwerp kort evalueren
Groepssamenstelling: klassikaal/ in groepjes
Voorbereiding: (voldoende) dobbelstenen meenemen

Werkwijze
De leerlingen gaan in kleinere groepen aan de slag. Om en om gooien de leerlingen met een dobbelsteen. Ieder getal staat hierbij voor een vraag ter evaluatie op een les, opdracht of project etc. 
1 gooien: wat vond je van de samenwerking tijdens het project?
2 gooien: geef de les één tip en één top. 
3 gooien: wat vond of vind je lastig uit hoofdstuk 2?
4 gooien: wat vond je van de uitleg die werd gegeven over het onderwerp?
5 gooien: wat zou je anders doen tijdens een volgende groepsopdracht en waarom?
6 gooien: wat zou je graag anders zien in de volgende les en waarom?

De groepsleden noteren de uitkomsten van de evaluatievragen kort op papier. Deze uitkomsten kunnen nog klassikaal worden uitgewisseld. 

 
© 2017 - 2018 Tara Nagel