actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof

Volgens Berben (2016) is het belangrijk om binnen de lessen en opdrachten het niveau van de leerlingen nét te overstijgen. De motivering kan hierdoor stijgen en de leerlingen kunnen dit als een uitdaging zien. Echter zorgt een te hoog niveau voor motivering. Een onderdeel binnen het activerend leren is dat leerlingen zelf op zoek gaan naar bepaalde verbanden binnen de lesstof. Hierbij wordt er een beroep gedaan op hun zelfstandige manier van verwerken, verbeelden en verdiepen van de leesstof. De werkvormen in de rechterkolom kunnen hieraan bijdragen. 

Hoekdiscussie
Placematmethode
Genummerde hoofden tezamen
Fame academy
Denken-delen-uitwisselen
Leerlingen aan zet
Check-in-duo's
Actief zelfstandig werken
Mindmapping
Concept-mapping
Elevator pitch
© 2017 - 2018 Tara Nagel