actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrippen

Om kennis zo goed mogelijk te laten beklijven is herhaling van groot belang. Door deze herhaling op een varieerde manier aan te reiken, zullen er meer leerlingen aangesproken worden (Ebbens en Ettekhoven, 2014). 

Moonen (2017) stelt dat activerend leren kan worden ingezet tijdens herhalingsopdrachten door: 
- Veel verschillende opdrachten aan te bieden. 
- Opdrachten in spelvorm of wedstrijd vorm aan te bieden. 
- Leerlingen over de lesstof te laten praten aan de hand van oefeningen en samenwerkingsopdrachten. 
- Binnen de opdrachten gebruik te maken van realistische en herkenbare situaties.

Twee voor twaalf
Woordtennis
Rug aan rug
Wie ben ik?
Zoek de bedrieger
Pictionary
Cirkelspel
Memory
Verboden woord
Bingo
Kwartet
Wie tikt het eerst?
Petje op, petje af
Lopende band
Taboe
30 seconds
Drama en theater
Domino
Vier op een rij
Filteren
Mixed-up piles
Badges
Drie-stappen-interview
Eén tegen honderd
Flashcards
Zoek de fout
Zinnen afmaken
Puzzels
Elavator pitch
Hoekdiscussie
© 2017 - 2018 Tara Nagel