actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Lesdoelen

Van der Burg, Berben en Moonen (2017) stellen dat het verstandig is om activerende werkvormen te kiezen vanuit doelstellingen en lesvoorbereiding. Hierbij wordt benoemd dat lessen worden voorbereid met het oog op te realiseren doelstellingen. Door middel van werkvormen kan in principe alle lesstof, binnen alle lagen van het onderwijs en tijdens alle lesfasen worden ingezet. De werkvormen kunnen een eigen unieke invulling krijgen. 


Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classificeren
Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof
Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrippen
© 2017 - 2018 Tara Nagel