actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Beurten verdelen: Voorwerpen

Doel: iedereen aan het woord laten over een onderwerp tijdens een bespreking of gesprek
Groepssamenstelling: klassikaal, groepjes
Voorbereiding: -
 

Werkwijze 
Tijdens een (klassen)gesprek zal niet iedereen altijd een (evengrote) bijdrage leveren. Een manier om beurten gelijkwaardig te verdelen en de actieve bijdrage en de individuele aanspreekbaarheid te vergroten is de volgende: een groep krijgt een vraag voorgelegd waarop vanuit verschillende invalshoeken een antwoord of een mening kan worden gegeven. De leerlingen krijgen enige bedenktijd. Hierna legt iedere leerling een klein voorwerp van zichzelf op tafel. Hierbij valt te denken aan een puntenslijper, pen of sleutel. De eerste leerling mag na het geven van zijn of haar antwoord het voorwerp wat van hem of haar is van tafel pakken. Vervolgens geeft de tweede leerling zijn antwoord en neemt zijn voorwerp van tafel. Dit gaat door totdat alle voorwerpen van tafel zijn. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel