actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Beurten en groepen verdelen: namenkiezer

Doel: iedereen aan het woord laten over een onderwerp tijdens een bespreking
Groepssamenstelling: klassikaal, groepjes
Voorbereiding: namenlijst invoeren in programma


Werkwijze 
Tijdens een (klassen)gesprek zal niet iedereen altijd een bijdrage leveren. Een manier om beurten gelijkwaardig te verdelen en de actieve bijdrage en de individuele aanspreekbaarheid te vergroten is de volgende: het inzetten van een digitale tool  om willekeurige leerlingen of groepjes te kiezen. 

 

 




Mogelijke opties

- Namenkiezer via Schoolbordportaal. (http://www.schoolbordportaal.nl/digibordtools/html5/namenkiezer.html) 
Deze tool biedt de mogelijkheid tot het invullen van de namen van de leerlingen (deze namen kunnen ook worden opgeslagen). Er wordt een willekeurige keuze gemaakt uit deze lijst. Biedt ook de optie 'uniek kiezen' waardoor dubbele beurten worden voorkomen. 
- Groepjeskiezer via Schoolbordportaal (http://www.schoolbordportaal.nl/digibordtools/html5/groepjesmaker.html)
 Deze tool biedt de mogelijkheid om op een willekeurige manier groepen te maken in de klas aan de hand van de ingevoerde namen. 
- Groepjeskiezer  via Maakgroepjes (lhttp://www.maakgroepjes.xyz/nl) 
Deze tool biedt ook de mogelijkheid tot het invullen van de namen van leerlingen. Daarnaast kan de gewenste voorkeur qua groepsverdeling worden opgegeven. De tool maakt op basis van deze gegevens willekeurige groepjes van de leerlingen. 
- Namenkiezer via Namenloten.nl (http://www.naamloten.nl/) 
Deze tool is gemakkelijk te bedienen en biedt ook de mogelijkheid om namen van leerlingen in te voeren. Er wordt dan een willekeurige keuze gemaakt uit deze lijst. Biedt echter geen optie om 'uniek' te kiezen en daardoor komen soms dezelfde namen aan bod. 
- Namenkiezer via 123lesidee (http://oefensite.rendierhof.nl/online/kiezer/) 
Deze tool biedt geen optie om de namen van leerlingen in te voeren. Wel kunnen hierbij willekeurige keuzes gemaakt worden aan de hand van nummers. 

 

© 2017 - 2018 Tara Nagel