actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Beurten en groepen verdelen

Een actieve bijdrage tijdens de les kan bewerkstelligd worden door het willekeurig uitreiken van beurten. Wanneer leerlingen de kans maken om aan het woord te komen tijdens een bespreking of een opdracht, wordt de individuele aanspreekbaarheid vergroot en zal de betrokkenheid van deze leerlingen toenemen. Op deze manier worden zij eerder aangezet tot actief denken (Moonen, 2017). 

De actieve bijdrage van leerlingen kan ook worden vergroot door hen in variërende groepen samen te laten werken. In sommige gevallen is het wenselijk om als docent zelf de groepssamenstelling te bepalen, maar door het willekeurig bepalen van deze samenstellingen kan de actieve bijdrage tevens vergroot worden (Hattie, 2016).  

In de rechterkolom zijn een aantal voorbeelden van werkvormen te vinden om op een willekeurige manier beurten en groepen te verdelen. 

Beurten verdelen: ijsstokjes
Beurten verdelen: voorwerpen
Beurten verdelen: borg betalen
Beurten verdelen: namenkiezer
Groepen verdelen: namenkiezer
Groepen verdelen: puzzelen
Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
Groepen verdelen: kleuren bepalen
© 2017 - 2018 Tara Nagel