actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Activerende werkvormen
Holkenbork e.a (2017) benoemen activerende werkvormen als volgt: werkvormen waarbij de docent(e) zijn of haar leerlingen in staat stelt, door toepassing van samenwerkend leren en het hanteren van de juiste vraagstelling, de leerlingen actief en gevarieerd met de stof aan de slag te laten gaan. Zij benoemen hierbij het belang van de effectiviteit wat betreft de opbrengst van het leren binnen de les. 
Dilaver, Torfs en Wismans (2014) vullen deze definitie als volgt aan: activerende werkvormen zetten leerlingen actief aan het werk met lesstof, waarbij zij academische vaardigheden ontwikkelen en waarbij gebruik wordt gemaakt van praktische situaties die aansluiten op de belevingswereld van de leerlingen.

Beurten en groepen verdelen
Lesdoelen
Samenwerkingsopdrachten
Voorbereidingstijd
Lessen evalueren 
© 2017 - 2018 Tara Nagel