Actief zelfstandig werken

Doel: de actieve bijdrage van leerlingen bevorderen tijdens het zelfstandig werken
Groepssamenstelling: klassikaal, groepjes
Voorbereiding: -


Werkwijze 
1. Vaste rondje
Een groot deel van de leerlingen heeft de neiging om snel om hulp te vragen en niet lang of dieper na te denken over een bepaalde opdracht. Als docent kan je het zelfstandig denken stimuleren door niet direct op hulpvragen in te gaan en begeleiding te bieden door steeds dezelfde route te lopen in de klas. Een bijkomend voordeel hierbij is dat alle leerlingen aandacht krijgen. Leerlingen worden op deze manier gedwongen om zelf dieper na te denken over hun vraag. Vaak blijkt het probleem al opgelost te zijn als de docent aankomt bij een leerling met een hulpvraag.
2. Nu even niet
Het zelfstandig nadenken kan ook gestimuleerd worden door de leerlingen een bepaalde tijd mee te geven waarbinnen er geen vragen aan de docent gesteld mogen worden. Deze tijd kan inzichtelijk gemaakt worden via een kleurscherm, stoplicht of timer op Schoolbordportaal.nl. Om vastlopen te voorkomen mogen problemen wel voorgesteld worden aan andere leerlingen. Probeer de tijd waarin geen vragen gesteld mogen worden steeds iets te verlengen om de zelfstandigheid van de leerlingen te                                                                                                               vergoten.