actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

Literatuurlijst 

  • Bergh, van de, L. (2015). Begeleiden van actief leren. Bussum: Coutinho
  • Bijkerk, L. en van der Heide, W. (2016). Activerende didactiek. Utrecht: Bohn Stafleu van Loghem
  • Burg, van der C., Beren & M., Moonen, B. (2017). Activerende en passende werkvormen. Amersfoort: CPS
  • Ebbens, S. en Ettekhoven, S. Actief leren. (2014). Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff
  • Ebbens, S. en Ettekhoven, S. Effectief leren. (2014). Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff
  • Dilaver, G., Torfs, E., & Wismans, G. (2014). Activerende werkvormen. Een praktische gids voor je onderwijs. Geraadpleegd op 19 december 2017 via http://www.snro-instituut.nl/userfiles/activerende-werkvormen_UMCUtrecht.pdf
  • Flokstra, J. (2006). Activerende werkvormen. Geraadpleegd op 15 december 2017 via http://www.slo.nl/downloads/archief/activerende-werkvormen.pdf
  • Hattie, J. (2014). Leren zichtbaar maken. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven
  • Holkenbork, M., Krosendijk, A., Muijs, M. & Noll, N. (2010). De effectiviteit van activerende werkvormen. Utrecht: Universiteit van Utrecht
  • Melisse, R. (2014). Activerende didactiek: meerwaarde voor leraar en leerling. Geraadpleegd op 11 oktober 2017 via http://www.sardes.nl/uploads/publicaties_downloads/art_Activerende_didactiek_Sardes_Speciale_Editie_14.pdf
  • Petersen, P. (2010). Handboek Online Marketing. Amsterdam: Kluwer
© 2017 - 2018 Tara Nagel