actief@hetPallas
actief@hetPallas
  • Home
  • Activerende werkvormen
    • Beurten en groepen verdelen
      • Beurten verdelen: ijsstokjes
      • Beurten verdelen: voorwerpen
      • Beurten verdelen: borg betalen
      • Groepen verdelen: kleuren bepalen
      • Groepen verdelen: onderwerpen bepalen
      • Groepen verdelen: puzzelen
    • Lesdoelen
      • Werkvormen: activeren voorkennis, relaties leggen binnen begrippen en lesstof, ordenen en classifise
      • Werkvormen: stimuleren activerende zelfstandige verwerking, verbeelding en verdiepen van de lesstof.
      • Werkvormen: herhalen, verwerken, toepassen, inoefenen en het inslijpen van lesstof, kennis en begrip
    • Samenwerkingsopdrachten
      • Duo-opdrachten
      • Teams
    • Voorbereidingstijd
      • Weinig tot geen voorbereidingstijd
      • Meer voorbereidingstijd
    • Lessen evalueren
      • Evalueren: uitrijkaart
      • Evalueren: cijfers geven
      • Evalueren: the Voice of....
      • Evalueren: waar in de reeks?
      • Evalueren: feedback speeddate
      • Evalueren: vuilniszak, reiskoffer en schatkist
      • Evalueren: groepsreis
      • Evalueren: meten is weten
      • Evalueren: evaluatiebal
      • Evalueren: sneeuwballen
      • Evalueren: dobbelen
  • Achtergrondinformatie en bronnen
    • Onderzoek leerlingen 3ma
    • Literatuurlijst
    • Theorie activerende didactiek
  • Zoeken

30 seconds

Doel: begrippen/kennis herhalen en verwoorden 
Groepssamenstelling: groepjes van twee of meer, klas verdelen in twee teams
Voorbereiding: begrippenkaarten maken waarbij op iedere kaart vijf begrippen staan 

Werkwijze
De leerlingen werken in tweetallen of grotere teams. Een leerling neemt alle begrippen op het kaartje door en probeert deze vijf begrippen zo adequaat mogelijk, binnen dertig seconden te verwoorden, zodat zijn of haar groepsgenoten het kunnen raden. De leerling mag hierbij het begrip of delen van het begrip dat op het kaartje staat niet benoemen. Ook mag het begrip niet uitgebeeld of vertaald worden. Per goed geraden woord krijgt het team een punt. Het team met de meeste punten heeft gewonnen. 

Variatiemogelijkheden
- De leerlingen maken zelf begrippenkaartjes.
- De leerlingen krijgen alleen een punt als alle begrippen op het kaartje geraden worden. 

© 2017 - 2018 Tara Nagel